A mi iskolánkban sokan vagyunk, akik napi rendszerességgel használják az interaktív táblákat. Pályázati úton jutottunk az elsőhöz, úgy négy évvel ezelőtt, majd kaptunk önkormányzati segítséggel is, s hozzájutottunk alapítványi és szülői támogatással is egy – egy darabhoz. Sokan kételkedve, fejcsóválva vagy akár ijedten nézegették az új eszközöket. Telt múlt az idő, s mára már sokunk mindennapjaihoz hozzátartozik a tábla.
De miről is van szó tulajdonképpen? Egy olyan IKT (Információs és kommunikációs technikai) eszközről, mely egy számítógépet, egy projektort és egy fehértáblát kapcsol össze egy szoftver segítségével. A szoftvert vagy a számítógépet a tábláról is lehet vezérelni.
Az eszköz széleskörű lehetőségeket biztosít a tanórai munkában. A figyelem felkeltésén és fenntartásán keresztül, a könnyebb vizualizáláson át lehetőséget biztosít a tanórát más megközelítésbe helyezni.
Más lesz, mert másképp készülök rá, más feladatokat ró rám. Úgy érzem, közelebb kerülök a gyerekekhez is, hiszen ők még otthonosabban mozognak ebben az informatikával, internettel, s más ,kütyükkel” átszőtt világban.
Lehetőségem van képet kivetíteni, videót és hangot lejátszani, feladatokat felvázolni, animációkat bemutatni. Mindezt úgy, hogy bármikor beleírhatok a „digitális” anyagba, azt el is menthetem a következő órára. Könnyedén csoportosíthatok, szétválaszthatok, összefüggésbe hozhatok dolgokat, tananyagokat egymással.
Ami eleinte fáradtságos munka, mert keresni kell, össze kell állítani a tananyagot, meg kell szokni a tábla vezérlését és a technikát (nem mindig és mindenkinek megy könnyen), az később - és elég hamar is egyben - megtérül. Az elkészített anyagok könnyen átalakíthatóak, többször is felhasználhatóak. Sok tantárgyból van már mindenféle segédanyag, de az internet is tele jobbnál jobb segítségekkel, ötletekkel, csak néhány kattintásra mindenkitől.
Ha attól félnénk, hogy a gyerekek előtt rosszul veszi ki magát, hogy egyes dolgokhoz jobban értenek és gyorsabban reagálnak, nagyobb tapasztalattal bírnak az informatika világában: nem szégyen segítséget kérni. Biztos vagyok benne, hogy lesz valaki a teremben, aki a gyerekek közül már találkozott a problémával. Jó megélni a közös gondolkodást, szeretik kitalálni, mi volt a trükk, a szemfülesebbje, tapasztaltabbja már azonnal „leveszi” a cselt, s van, persze akit könnyebb hosszú távon is elvarázsolni egy-egy még nem látott ötlettel.
Nem szabad azonban elfelejteni azt sem, hogy ahogy minden más eszköz ez is csak egy a sok közül, amit a többi mellett átgondoltan kell és érdemes felhasználni a tanítási-, tanulási folyamatban. Továbbra sem törpül el a játék, a tevékenykedtetés és a pedagógus egyéniségének formáló ereje.
(Balogh Krisztián német - könyvtár szakos tanár, facilitátor 2010. október)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.