A tanulási zavarokra való hajlam korai felismerése csecsemő és kisded korban
Ha elolvasod a cikket tudni fogod, hogy milyen előjelekre érdemes odafigyelned gyermeked fejlődése során a születéstől az óvodás korig. Segítséget kapsz abban, hogy eldönthesd kell-e szakember segítségét kérned. Megszabadulsz majd néhány elterjedt tévhittől a mozgásfejlődés és az iskolai tanulási zavarok kapcsolatáról.
Az iskolai tanulási és magatartási problémák kialakulásának hátterében tapasztalataim szerint nagyon gyakran megtalálható az idegrendszer részleges éretlensége. Mit is jelent ez pontosan? Azt jelenti, hogy a gyermek fejlődése során az idegrendszerének érési folyamatai valami miatt az átlagostól kissé eltérőn zajlanak. Ennek következménye, hogy az agyműködése egy kicsit eltér majd az optimálistól. Nem kell ettől különösebben megijedni, a legtöbbször nem nagy dolgokról van szó. Olyan kicsi eltérések ezek, amelyek csak akkor okoznak feltűnő zavarokat, amikor az idegrendszerét a gyermek nagyon összetett és bonyolult feladatok megoldására használja. Ilyen kiemelkedő teljesítménynek számít az írás, olvasás megtanulása illetve naponta többször 45 percen keresztül történő egy helyben ülés és koncentrált figyelem. Így fordulhat elő, hogy átlagos esetben az iskolában tűnik fel először, hogy valami nem egészen stimmel a gyermeknél. Nehezebben tanul meg írni vagy olvasni a társainál, esetleg nem képes végigülni és figyelni a 45 perces órákat. Előbb vagy utóbb tanulási zavart (diszlexiát, diszgráfiát, diszkalkuliát) vagy figyelemzavart is diagnosztizálhatnak nála. A fentiekből következik, hogy az iskolai tanulási problémák ilyenkor az idegrendszer részleges éretlenségének tünetei. Az idegrendszer azonban általában nem az iskolás korban válik részlegesen éretlenné! Ha értő módon szemléljük egy gyermek fejlődését felfigyelhetünk már jóval korábban is olyan jelekre, melyek az idegrendszer átlagtól eltérő fejlődésére utalnak és előjelezhetik a későbbi tanulási zavarokat. Ha tudjuk mire kell figyelni szükség esetén hamar értő segítséghez juttathatjuk a gyermekünket, ezzel megelőzve az iskolai problémákat.
Előjelek csecsemő korban:
Nagyon nyugtalan sírós, nyűgös baba: szélsőségesen nehéz veleszületett temperamentum.
Ez a sírósság egyfajta kommunikációs vagy beilleszkedési zavarnak is tekinthető a baba és környezete között. A viselkedésünket alapvetően a központi idegrendszerünk működése határozza meg. Így van ez ezeknél a nehéz babáknál is. Az, hogy az alkalmazkodó és kommunikációs képességük nem működik tökéletesen előre vetíti, hogy esetleg a későbbiekben is lehet ezen a területen problémájuk.
Nem kell azért nagyon megijedni! Ez nem tartozik a legmegbízhatóbb előjelek közé! Bár az úgynevezett pszichoorganikus szindrómával rendelkező gyerekek anamnézisében gyakran szerepel ez a fajta sírósság, nehéz temperamentum, a másik irányban már koránt sem ilyen egyértelmű az összefüggés! A sírós gyerekek közül egyáltalán nem lesz mindenkinek pszichoorganikus szindrómája!
Rossz étvágyú csecsemő: a súlyfejlődésében stagnáló szakaszok, visszaesések vannak.
Először is azt kell tisztáznom mit jelent a rossz étvágy: hétről-hétre nem gyarapszik egyenletesen a gyermek súlya. Azt is gyorsan tisztáznám, hogy mi az, amit biztosan nem jelent: nem az alapján kell ezt eldönteni, hogy egy étkezésre mennyi táplálékot (anyatejet vagy tápszert) vett magához. Nincs egy tudományosan meghatározott mennyiség, amennyit a babáknak mindenképpen meg kell enniük. Biztos te is tisztába vagy vele, hogy a felnőttek étvágy, táplálékszükséglete különböző. Nincs ez másképp a csecsemőkkel sem! Az egyik többet eszik, a másik kevesebbet egy étkezésre. Abban is nagy különbségek lehetnek közöttük, hogy mennyi idő elteltével éheznek meg újra. Tehát az egyedüli ami számít, hogy a hetente mért súlygyarapodása belül van-e azon a bizonyos súlygörbén!
Ha viszont csökken a baba súly az mindenképpen aggodalomra ad okot! Ilyen esetben tanácsos rögtön orvoshoz fordulni, mert azt jelzi, hogy a gyermek gyakorlatilag éhezik! A tartós éhezésnek akár súlyos hosszú távú következményei is lehetnek az idegrendszerre nézve! Ha nincs semmilyen fizikai, diagnosztizálható betegség a háttérben, vagy az alapbetegségből, ami a súlyvesztést okozta meggyógyult érdemes felkeresned egy korai fejlesztéssel foglakozó szakembert, hogy megelőzhesd a későbbi nagyobb problémákat!
„Lusta” baba: nem fordul át időben, nem érdeklődik a külvilág iránt.
Egy baba nem lehet lusta! Amit mi a hétköznapi életben lustaságnak nevezünk az egyfajta tanult tehetetlenség, kudarckerülő magatartás a gyerekek részéről! Olyankor mondjuk rájuk, amikor tudják, hogy mi a dolguk mégis mással foglalkoznak. Ez a jelenség a csecsemő korban még nagyon valószínűtlen! Ha egy gyermek nem fordul át a hátáról a hasára hat hónapos korára, akkor az nem lusta, hanem megkésett a mozgásfejlődése. Ez a leggyakrabban azt jelzi a számodra, hogy komoly gond van az idegrendszer szerveződési folyamatában, amit ha nem kezelnek időben még sok későbbi baj forrása lehet! Ezért aztán ilyenkor is tanácsos korai fejlesztéssel foglalkozó szakemberhez fordulnod!
Nem mászott, nem kúszott a gyerek:
Gyakori tévhit a szülők és sokszor a szakemberek körében is, hogy közvetlen kapcsolat van a mászás kimaradása és a tanulási zavarok kialakulása között. Ez egy meglehetősen idejét múlt álláspont, amelyet a gyakorlat nem támasztott alá. Úgy tűnik, hogy önmagában a kúszás vagy a mászás fázisának kimaradása a mozgásfejlődés során még nem jelent semmit. Azt azért érdemes ilyenkor megjegyezned, hogy majd a gyermek öt éves kora körül keress fel egy komplex mozgásterápiás fejlesztőt biztos, ami biztos alapon. Természetesen teljesen más a helyzet, hogyha a mozgásfejlődés eltérésén kívül más jeleket is tapasztalsz a gyermekednél: ilyen lehet az érdeklődés hiánya a külvilág iránt, a nagyon sírós, nyugtalan csecsemőkor vagy a súlygyarapodás elmaradása, esetleg aggasztó történések a várandóság alatt vagy a születés körül. ilyen esetekben ismét csak érdemes megfontolni, hogy fejlesztő szakemberhez fordulj!
Nem jár a gyerek egy éves korára
Nem kell a gyerekeknek egy éves korukra járni! Ha nagyjából tizenöt hónapos korukra megtanulnak önállóan, kapaszkodás nélkül járni minden rendben van. Azért én sokkal jobban izgulnék, ha a gyermek hónapokkal egy éves kora előtt járna, mintha pár hónappal utána!
A mozgásfejlődés nem verseny. Ha szülőként adsz rendesen enni a gyermekednek, melyet az egyenletes fejlődése jelez, szereted, elfogadod olyannak amilyen, ölbe veszed, ringatod rendszeresen, beszélsz hozzá, énekelsz neki, akkor mindent megtettél az egészséges fejlődése érdekében! A többi a gyermeked veleszületett sajátosságain, egyéni fejlődési ütemén múlik! Nem lehet és nem is tanácsos megpróbálni sürgetni ezt a folyamatot.
Ha már bőven elmúlt 15 hónapos és még mindig semmi hajlandóságot nem mutat az önálló járásra, akkor persze más a helyzet: irány ismét csak a korai fejlesztés!
Megkésett beszédfejlődés:
Először is azt szeretném tisztázni, hogy mikortól számít megkésettnek a beszédfejlődés! Ez a folyamat is hasonlóan a mozgásfejlődéshez egyéni érési ütem kérdése! Nem számít, hogy bizonyos határok között mikor szólal meg először a gyermek! Lesz, aki már egy évesen szavakat mond, míg mások csak két éves koruk körül szólalnak meg először. A későbbiek szempontjából úgy tűnik ez teljesen mindegy!
Megkésettnek akkor tekinthetjük a gyermek beszédfejlődését, ha kislány esetében elmúlt már két éves, kisfiú esetében pedig elmúlt már két és fél éves. Ebben az esetben viszont ez egy nagyon megbízható előjele a későbbi tanulási zavaroknak, úgyhogy mindenképpen érdemes elgondolkodnod a fejlesztésen!
Ha késik a szobatisztaság:
Megint egy érdekes kérdés, amit számos téves elképzelés övez! A szobatisztaságnak legkésőbb 2,5-3 éves korra kell kialakulnia! Ha ezt megelőzően szobatisztává válik a gyerek az nagyon szerencsés, de semmi több! A szobatisztaság is elsősorban az idegrendszer érettségi állapotán múlik, ezért vajmi kevés hatással tudsz rá lenni, és csak a legritkább esetben lesz szükséged a szó szoros értelmében vett bilire szoktatásra! Ha a gyermeked képessé vált rá, és azt látja, hogy a szülei is szobatiszták, akkor majd ő is szobatiszta akar lenni. Nincs más dolgod, hogy amikor ez a természetes vágy megjelenik nála segíts neki a tőled telhető módokon, és biztasd.
Ha egy gyermek már elmúlt három éves, és még mindig nem szobatiszta abban három tényezőnek lehet jelentősége:
- orvosi, egészségügyi problémák, melyek kezeléséhez orvosi segítségre van szükség
- pszichés problémák, melyek megoldásában gyermekpszichológus segíthet
- az idegrendszer részleges éretlensége, melyben nagyon hatékony segítséget jelenthet a komplex mozgásterápia.
Sokszor előfordul, hogy több tényező együttesen játszik szerepet a késő szobatisztaságban, így aztán többféle szakember együttes segítségére lehet szükséged!
A teljesség igénye nélkül, de talán ezek a legfontosabb előjelei a csecsemőknél a tanulási problémákra való hajlamnak!
Ha nagyon sírós, nyugtalan a csecsemő, késik a mozgás vagy a beszédfejlődése, esetleg nem alakul ki három éves korára a szobatisztasága érdemes rögtön szakemberhez fordulni! De mit tegyél, ha már nagyobb gyermeked van és annak idején a fejlődése során tapasztaltad ezeket az előjeleket? Szerencsére nincs veszve semmi! Érdemes lehet felkeresned egy fejlesztő szakembert, aki a megfelelő vizsgálatok elvégzése után érdemben tud nyilatkozni arról milyen esélyei vannak a gyermekednek a tanulási problémák kialakulására, és szükség esetén segíteni is tud ezek megelőzésében.
Ha úgy érzed valami kimaradt, kérdésed, hozzáfűzni valód van, akkor ne késlekedj!
Üdvözlettel:
Kulcsár György
komplex mozgásterápia oktató
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.